-
Laatst bijgewerkt op
Het paspoort is een officieel wereldwijd erkend en bruikbaar reisdocument in de vorm van een boekje dat een land aan zijn onderdanen afgeeft.
Het paspoort mag niet worden verward met de identiteitskaart die - zoals de naam het zegt - maar uit een kaart bestaat.
Een Belgisch paspoort heeft een geldigheidsduur van 7 jaar (5 jaar voor minderjarigen).
Vanaf zijn geboorte kan elke Belg een eigen paspoort krijgen.
Met een identiteitskaart kunt u naar een 50-tal landen reizen.
Het paspoort laat toe om naar alle landen ter wereld te reizen, desnoods na het bekomen van de vereiste visa.
Paspoort voor volwassenen
1. Paspoortprocedure
U vraagt uw paspoort in principe aan bij de Ambassade waar u bent ingeschreven.
Na voorlegging van de vereiste documenten en nadat u persoonlijk bent verschenen om uw biometrische gegevens af geven, sturen we uw aanvraag naar het productiecentrum in België. Vanaf dan duurt het ongeveer twee weken tot uw nieuwe paspoort bij de Ambassade aankomt. Vervolgens sturen we het nieuwe paspoort naar u op.
2. Kosten
Voor de kostprijs voor een paspoort voor 7 jaar in AUD inclusief de productiekosten gelieve de consulaire kosten te raadplegen.
U kunt betalen met een credit card (visa, Master card), money order, of gecertifieerde cheque (bank cheque). Op de Ambassade in Canberra kunt u eveneens betalen met cash (NIET per post!). Voor meer gegevens raadpleeg de consulaire tarieven.
Indien u uw paspoort niet kunt missen tijdens de aanvraagperiode, vragen wij u vriendelijk een fotokopie van de eerste pagina van het paspoort op te sturen, samen met een kopie van het verblijfsvisum. Zodra het nieuwe paspoort in Canberra toekomt, wordt u gecontacteerd met de vraag om het oude paspoort naar de Ambassade op te sturen. Het oude paspoort zal ongeldig gemaakt worden (met uitzondering van nog geldige visa) en u teruggestuurd worden samen met het nieuwe paspoort.
3. Paspoort voor volwassenen
Belangrijk, volg de instructies voor het invullen van het aanvraagformulier en de foto strikt op, om te vermijden dat uw aanvraag zou worden geweigerd.
- het formulier paspoortaanvraag voor volwassenen en kinderen ouder dan 6 jaar (zie formulieren);
- uw huidig paspoort;
- een fotokopie van uw geldig visum of bewijs dat u nog Belg bent, d.w.z. dat u geen andere nationaliteit heeft aangenomen voor 9 juni 2007. Zie hieronder voor een uitleg.
Gelieve te noteren dat de Ambassade sinds 03.12.2012 verplicht biometrische paspoorten afgeeft. Dit houdt in dat een persoonlijke aanmelding van de aanvrager bij de Ambassade in Canberra verplicht is. Hierbij zullen uw vingerafdrukken en een digitale handtekening en foto genomen worden.
Wij verzoeken u vriendelijk om uw volledige paspoort aanvraag eerst per post te sturen ter verificatie. Daarna zult u worden gecontacteerd om een afspraak te maken die u past, gedurende openingsuren.
Hoe bewijzen dat u de Belgische nationaliteit nog heeft?
Sinds 9 juni 2007 verliezen Belgen die vrijwillig een vreemde nationaliteit verwerven, de Belgische nationaliteit niet meer. Toch dient de Ambassade bij de aanvraag van een Belgisch paspoort te kunnen vaststellen of de Belgische nationaliteit al dan niet werd behouden. Daarom dienen, naargelang uw situatie, volgende documenten te worden voorgelegd bij een paspoortaanvraag.
- U bent tijdelijk resident in Australië of Nieuw-Zeeland: een fotokopie van uw visum volstaat
- U bent permanent resident geworden na 9 juni 2007: een fotokopie van uw visum volstaat
- U hebt na 9 juni 2007 een Belgisch paspoort gekregen: een fotokopie van uw huidig paspoort en visum volstaat
a) Voor mensen die in Australië wonen en nog geen paspoort hebben gekregen na 9 juni 2007:
- U bent niet Australiër geworden, maar bent in het bezit van een visum. Gelieve ons een kopie van uw huidige visum te sturen, of een VEVO-verklaring met informatie over uw huidige visum verkrijgbaar op de website van de Department of Home Affairs.
- U hebt de Australische nationaliteit verworven na 9 juni 2007: U stuurt een kopie van uw Australisch “Certificate of Citizenship”. Indien u niet meer in het bezit bent van uw Certificate of Australian Citizenship dan kan u een “Evidence of Citizenship Certificate” aanvragen bij het Department of Immigration and Citizenship, en er een kopie van afleveren aan de Ambassade.
- U heeft de Australische nationaliteit verworven voor 9 juni 2007: contacteer de Ambassade.
b) Voor mensen die in Nieuw-Zeeland wonen en nog geen paspoort hebben gekregen na 9 juni 2007:
- U bent niet Nieuw-Zeelander geworden, maar bent in het bezit van een visum. Gelieve ons een kopie van uw huidige visum te sturen, of een afdruk met informatie over uw huidige visum van de Visa Verification Service, verkrijgbaar op de website van Immigration New Zealand.
- U hebt de Nieuw-Zeelandse nationaliteit verworven na 9 juni 2007: U stuurt een kopie van uw “Certificate of New Zealand Citizenship”.
- Indien u niet meer in het bezit bent van uw Certificate of New Zealand Citizenship dan kan u een “Evidence of Citizenship Certificate” aanvragen bij het Department of Internal Affairs, en er een kopie van afleveren aan de Ambassade.
- U heeft de Nieuw-Zeelandse nationaliteit verworven voor 9 juni 2007: contacteer de Ambassade.
Paspoort voor minderjarige
1. Paspoortprocedure
U vraagt uw paspoort in principe aan bij de Ambassade waar u bent ingeschreven.
Na voorlegging van de vereiste documenten, sturen we uw aanvraag naar het productiecentrum in België. Er is een wachttijd van ongeveer 6 weken.
2. Kosten
Voor de kostprijs voor een paspoort voor vijf jaar in AUD inclusief de productiekosten gelieve de consulaire kosten te raadplegen.
U kunt betalen met een credit card (visa, Master card), money order, of gecertifieerde cheque (bank cheque). Op de Ambassade in Canberra kunt u eveneens betalen met cash (NIET per post!). Voor meer gegevens raadpleeg de consulaire tarieven.
Wij raden u aan uw paspoort tijdig te vernieuwen, drie tot zes maanden voor de vervaldatum.
Indien u uw paspoort niet kunt missen tijdens aanvraagperiode, vragen wij u vriendelijk een fotokopie van de eerste pagina van het paspoort op te sturen, samen met een kopie van het verblijfsvisum. Zodra u het nieuwe paspoort in Canberra toekomt, wordt u gecontacteerd met de vraag om het oude paspoort naar de Ambassade op te sturen. Het oude paspoort zal ongeldig gemaakt worden (met uitzondering van nog geldige visa) en u teruggestuurd worden samen met het nieuwe paspoort.
3. Paspoort voor kinderen jonger dan 6 jaar
- het formulier paspoortaanvraag voor kinderen jonger dan 6 jaar (zie formulieren);
- uw huidig paspoort;
- 1 recente paspoortfoto (enkel kleurenfoto's zijn toegestaan). Het moeten echte foto's zijn, niet gescand of gekopieerd. De afmetingen van de foto zijn 35 x 45 mm (1"3/8 x 1"3/4); het gelaat 25 à 35 mm lang (1" x 1"3/8); effen en heldere achtergrond zonder artistieke effecten zoals gordijnen of wolken. Het gelaat moet van voren genomen zijn, het hoofd niet gebogen en zonder schaduwen. Gelieve de naam van de aanvrager op de keerzijde van de foto’s te schrijven. De foto's niet op het aanvraagformulier vast maken maar ze in een afzonderlijke omslag bijvoegen;
- een fotokopie van uw geldig visum of bewijs dat de ouder nog Belg is, d.w.z. dat deze geen andere nationaliteit heeft aangenomen voor 9 juni 2007. Zie hieronder voor een uitleg.
Aangezien kinderen jonger dan 6 jaar niet moeten handtekenen en geen vingerafdrukken moeten geven, zal de foto door de Ambassade gescand worden. Zij moeten zich dus niet persoonlijk aanmelden op de Ambassade. Wij verzoeken u vriendelijk om uw volledige paspoortaanvraag per post te sturen ter verificatie.
5. Paspoort voor kinderen vanaf 6 jaar
- het formulier paspoortaanvraag voor volwassenen en kinderen ouder dan 6 jaar (zie formulieren);
- uw huidig paspoort;
- een fotokopie van uw geldig visum of bewijs dat de ouder nog Belg is, d.w.z. dat deze geen andere nationaliteit heeft aangenomen voor 9 juni 2007. Zie hieronder voor een uitleg.
Gelieve te noteren dat de Ambassade sinds 03.12.2012 verplicht biometrische paspoorten afgeeft. Dit houdt in dat een persoonlijke aanmelding van de aanvrager bij de Ambassade in Canberra verplicht is. Hierbij zullen uw vingerafdrukken en een digitale handtekening en foto genomen worden.
Wij verzoeken u vriendelijk om uw volledige paspoortaanvraag eerst per post te sturen ter verificatie. Daarna zult u worden gecontacteerd om een afspraak te maken die u past, gedurende openingsuren.
Hoe bewijzen dat u de Belgische nationaliteit nog heeft?
Sinds 9 juni 2007 verliezen Belgen die vrijwillig een vreemde nationaliteit verwerven, de Belgische nationaliteit niet meer. Toch dient de Ambassade bij de aanvraag van een Belgisch paspoort te kunnen vaststellen of de Belgische nationaliteit al dan niet werd behouden. Daarom dienen, naargelang uw situatie, volgende documenten te worden voorgelegd bij een paspoortaanvraag.
- U bent tijdelijk resident in Australië of Nieuw-Zeeland: een fotokopie van uw visum volstaat
- U bent permanent resident geworden na 9 juni 2007: een fotokopie van uw visum volstaat
- U hebt na 9 juni 2007 een Belgisch paspoort gekregen: een fotokopie van uw huidig paspoort en visum volstaat
a) Voor mensen die in Australië wonen en nog geen paspoort hebben gekregen na 9 juni 2007:
- U bent niet Australiër geworden, maar bent in het bezit van een visum. Gelieve ons een kopie van uw huidige visum te sturen, of een VEVO-verklaring met informatie over uw huidige visum verkrijgbaar op de website van de Department of Home Affairs
- U hebt de Australische nationaliteit verworven na 9 juni 2007: U stuurt een kopie van uw Australisch “Certificate of Citizenship”. Indien u niet meer in het bezit bent van uw Certificate of Australian Citizenship dan kan u een “Evidence of Citizenship Certificate” aanvragen bij het Department of Immigration and Citizenship, en er een kopie van afleveren aan de Ambassade.
- U heeft de Australische nationaliteit verworven voor 9 juni 2007: contacteer de Ambassade.
b) Voor mensen die in Nieuw-Zeeland wonen en nog geen paspoort hebben gekregen na 9 juni 2007:
- U bent niet Nieuw-Zeelander geworden, maar bent in het bezit van een visum. Gelieve ons een kopie van uw huidige visum te sturen, of een afdruk met informatie over uw huidige visum van de Visa Verification Service, verkrijgbaar op de website van Immigration New Zealand
- U hebt de Nieuw-Zeelandse nationaliteit verworven na 9 juni 2007: U stuurt een kopie van uw “Certificate of New Zealand Citizenship”.
- Indien u niet meer in het bezit bent van uw Certificate of New Zealand Citizenship dan kan u een “Evidence of Citizenship Certificate” aanvragen bij het Department of Internal Affairs, en er een kopie van afleveren aan de Ambassade.
- U heeft de Nieuw-Zeelandse nationaliteit verworven voor 9 juni 2007: contacteer de Ambassade.
Verdere informatie over het Belgisch paspoort vindt u op de website van de FOD Buitenlandse Zaken.