Ambassade van België in Australië
Home Consulaire diensten Inschrijving op een Belgisch beroepsconsulaat

Inschrijving op een Belgisch beroepsconsulaat

zie hier voor het privacy statement betreffende het verwerken van persoonsgegevens in het kader van een aanvraag tot inschrijving in de consulaire bevolkingsregisters.

Door u in te schrijven op de Ambassade krijgt u toegang tot diensten vergelijkbaar met die van een Belgische gemeente. Ingeschreven landgenoten kunnen we sneller en beter helpen wanneer ze een paspoort vragen of een identiteitskaart, raad wensen over hun nationaliteit of burgerlijke staat, een notariële akte nodig hebben of een of ander administratief document. We kunnen ze ook gemakkelijker en vlugger bijstand verlenen.

Het is belangrijk dat uw persoonlijk dossier volledig en up-to-date is, onder andere wanneer u terugkeert naar België, of naar een derde land verhuist, of om de Belgische nationaliteit van uw kinderen veilig te stellen.

U kunt zich enkel inschrijven bij de Ambassade in Canberra indien u in zijn ambtsgebied verblijft.

Indien u uit België komt, schrijft de Ambassade u in op basis van het Model 8 (bewijs van schrapping). U ontvangt dit Model 8 in de gemeente wanneer u daar uw vertrek meedeelt

U kunt zich ook later uitschrijven bij de Belgische gemeente (zie model) of een familielid kan in uw plaats met een volmacht naar de gemeente gaan.

Indien u bent ingeschreven bij een Belgische beroepspost dient u een identiteitskaart te hebben. Als u er geen heeft kunt u er één aanvragen bij ons.

Indien u reeds in het buitenland bent ingeschreven, dan heeft u geen Model 8 nodig. Deel ons dan gewoon uw laatste verblijfplaats in het buitenland mee.

De Ambassade is open van 9u00 tot 12u30 en 13u tot 15u00.

De volgende documenten legt u voor of stuurt u op: